Het paradijselijke Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Bas en Karlijn - WaarBenJij.nu Het paradijselijke Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Bas en Karlijn - WaarBenJij.nu

Het paradijselijke Bali

Door: Bas en Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Bas en Karlijn

11 Augustus 2016 | Indonesië, Ubud

Het paradijselijke Bali

De vorige keer dat wij op deze blog schreven is alweer even geleden. We zouden de volgende dag naar Lake Toba gaan, dus die dag zijn we weer met een eigen chauffeur richting Parapat gereden (ongeveer 8 uur lang) om daar de oversteek met een ferry naar Samosir Island (het eiland IN het Toba meer) te maken.

Na een boottocht die niet zo tof was doordat de boot helemaal schuin hing en niet van beste kwaliteit bleek te zijn, kwamen we aan bij ons hotel aan het Toba meer (Lake Toba). We kregen een kamer toegewezen met uitzicht op het meer en dat was echt geweldig wakker worden de volgende dag! Na het wakker worden hebben we een scooter gehuurd en zijn we gaan touren door het eiland om de mooie plekjes te zien. Gegeten in een kleine warung (zo noemen ze hier eettentjes/foodstalletjes) waarbij het normaal is om samen met locals aan één tafel te zitten. Lees: deze mensen eten rijst en de rest van hun eten met hun handen, bah! Niet goed voor je eigen eetlust haha.

Na een paar dagen relaxen aan het Toba Meer vertrokken we met het vliegtuig naar Bali, om daar onze reis voort te zetten. We begonnen in Bali met het zuidelijke schiereiland, Bukit Peninsula, waar we voor 4 dagen een heerlijk 5 sterren resort hadden geboekt. Na het avontuurlijke en redelijk vaak primitieve Sumatra hadden we dat wel verdiend. De eerste dag hebben we daar wederom een scooter gehuurd en hebben we de omgeving van Uluwatu verkend, Dreambeach, Uluwatu Temple (hier zagen we een Kecak dans waarbij ongeveer 40 mannen letterlijk 1,5uur lang Tjak Tjak Tjak Tjak blijven zingen en een aantal vrouwen in sierlijke beweging een dans maken die een verhaal uitbeeldt). Het zuiden van Bali is echt prachtig, maar we merkten al gelijk dat Bali zoveel meer toeristisch is dan Sumatra en Sumatra wel wat puurder, echter, maar ook echt een derdewereld bestemming is.
Helaas werd Karlijn in dit resort flink ziek en moesten we noodgedwongen op het resort blijven. Het was gelukkig een prachtig en heel luxe resort waar wij ook enorm in de watten zijn gelegd.

Vrijdag de 5e zijn we eind van de dag toen Karlijn zich iets sterker voelde om de reis te maken met de taxi naar Ubud gegaan. Ubud is het cultureel hart van Bali, en met haar prachtige rijstvelden een enorme belevenis. In Ubud hebben we een kookworkshop gedaan bij een Balinees gezin waar we 8 verschillende Indonesische gerechten hebben leren maken en de traditionele markt hebben bezocht van de locals, hebben we uitleg gehad over een compound (zo noemen ze hier het terrein waar ze met de hele familie wonen). Zo’n compound is altijd op dezelfde manier opgebouwd (4 hutjes, een op het zuiden, noorden, westen en oost) en de verdeling is altijd hetzelfde. Een hutje is altijd de honeymoon, een voor de kinderen, een om rijst op te slaan, en ga zo maar door. Leuk om van dichtbij te zien hoe het werkt! Ook huurden we in Ubud een scooter en reden we naar Tanah Lot (een mooie tempel die in zee ligt met een prachtige zonsondergang). Minder leuk was het toen we in het donker ruim 1 uur terug moesten rijden met de scooter en de weg nergens aangegeven stond ;) Daarnaast zijn we de volgende dag weer lekker uit onze comfortzone gegaan, door een mountainbike tocht te boeken door centraal Bali, waarbij we knetterhard en supersteil ongeveer 4 uur lang hebben gemountainbiked door Bali. Dat was wel echt spannend, omdat het daar heel steil naar beneden gaat en je continu je remmen flink moet inhouden. Ook zit er geregeld ineens een gat in de weg, die je wel optijd moet zien. ;)

Na Ubud vertrokken we naar het noorden, Lovina, om dolfijnen te spotten. We kwamen aan en kregen echt een prachtig huisje toegewezen met eigen zwembad, gewoon 5 meter van het strand af. Een heerlijke plek! ’s Ochtends moesten we vroeg ons bed uit want om 6 uur vertrok al een lokaal vissersbootje (heel smal, zo’n 45cm breed!) de zee op om dolfijnen te gaan zien. En deze hebben we gelukkig ook gezien!

Na de lunch werden we weer opgehaald door onze chauffeur om naar de Gitgit watervallen te gaan en Jatiluwih rijstvelden. Aan het eind van deze tocht zou hij ons afzetten in Sanur. De Gitgit watervallen waren heel gaaf en ook de rijstvelden van Jatiluwih waren adembenemend. Je ziet daar echt de plateaus van rijstvelden en lokale mensen hard werken om in de vieze modder de grond om te ploegen.

En toen kwamen we aan in Sanur met een reden… we zouden van die plek namelijk de volgende ochtend op gehaald worden om voor het eerst in ons leven te gaan DUIKEN! Expres maar niet tegen de mama’s gezegd vantevoren om ze niet ongerust te maken.
Maar, we hebben echt zo’n fantastische dag gehad! Van ’s ochtends vroeg (eerst een uitleg, briefing, theorieles van 1,5 uur en signalen leren kennen) tot in de middag zijn wij gaan duiken op 15 meter diepte bij het U.S.A.T. Liberty wrak. Dit inmense schip is gemaakt in de 1e wereldoorlog en in de 2e wereldoorlog door de Japanners getorpedeerd. Aangezien het schip hierdoor niet meer hersteld kon worden, is het aan land gebracht op het strand bij Tulamben. Toen in 1963 Bali werd opgeschrikt door de vulkaan Agung, is het schip gaan schuiven en in zee terecht gekomen. Nu is het wrak dus een prachtige plek om het onderwater leven van Amed (Bali) te zien.
Het was zo’n gave ervaring! In het begin dachten we wel even: Waar zijn we aan begonnen? Met een enorm zware zuurstoftank op je rug, gewichten aan je lijf om genoeg te zinken en honderden instructies en signalen die je moest onthouden was het echt ook wel heftig. De eerste paar keren toen we gingen oefenen hadden we dan ook echt moeite met ademen onder water en wilden we graag weer naar boven. Maar dat mag uiteraard niet zomaar, door de enorme drukverschillen onder water moet je langzaam naar beneden (en ook steeds je neus ‘klaren’ anders wordt de druk in je oren te hoog) maar mag je ook absoluut niet snel naar boven. Je longen kunnen dan uitzetten en dit kan erg gevaarlijk zijn. Het is dus erg belangrijk om steeds de instructies te volgen en niet in paniek te raken. De eerste duik was daardoor voor ons vooral nog spannend en onwerkelijk.
Bij de tweede duik waren we wel ontspannen en zwommen we door het wrak heen in de verschillende kamers. Zo gaaf om te zien en alle bijzondere vissen te zien. Ze zwemmen gewoon tegen je aan, langs je heen en we zagen zelfs een bizar grote van 1,5 meter lang. Het lijkt wel alsof je in de film Finding Nemo zit!

Nu is het alweer donderdagochtend hier en tijd om naar Nusa Lembongan te vertrekken. Een paradijselijk eiland ten zuiden van Bali, waar we lekker een paar daagjes relaxen. Hierna is het alweer tijd om naar Lombok te vertrekken en daarna naar de Gili’s. We genieten enorm!!

Tot snel weer!
X Bas en Karlijn

• 11 Augustus 2016 - 07:57

Caroline:

Wat een mooie verhalen! Blijf lekker genieten samen xxx

• 11 Augustus 2016 - 12:02

Maarten Toonders:

Fantastisch om dit weer te lezen!

• 18 Augustus 2016 - 13:12

Marja:

Hoi,
    Kunnen jullie het nog allemaal wel bevatten wat jullie meemaken?
    Niet normaal.

• 18 Augustus 2016 - 21:05

Lara En Steven:

Wat een leuk verhaal weer schatjes! Jullie zijn jezelf lekker aan het verwennen daar met jullie luxe slaapplaatsen en prive chauffeurs... Dat valt tegen als jullie straks weer thuiskomen! ;) En die duikplek, hoe toevallig, daar hebben wij ook gedoken! Zo prachtig! Daar hebben wij toen ook de haaien gezien! Geniet nog maar lekker verder hoor! Dat doen wij hier ook van onze herfstachtige zomer (oke, de afgelopen drie dagen schijnt de zon, maar verder...) Kom dus voorlopig nog maar niet naar huis. Dikke kussen! Xx